Thursday, March 26, 2009
Sajak Meletup-Lah Dunia

Tua, muda, kacak dan vile,

Kaya, miskin, kurus dan fleshy,

Pandai, bodoh dan di antaranya,

'Well Hello' untuk kesemuanya.


Mari dengar cerita 'Aku',

Cerita 'Dulu, Kini Dan Esok'.


Aku juga mahu 'Bicara',

Aku juga mahu ada 'My Say',

Cerita tauladan kepada semua 'Hoi Orang Kampung',

Walau bahasaku sampah dan ayatku kapal kepecahan.


'All Hail The White Green Yonder',

For my 'Driving Thoughts' are all but intelligent,

'The Sea Inside' is too deep for me to swim,

And 'Pelangi Hitam Putih' is too beautiful for me to score.


Sesaat 'Aku Terbang' aku melihat,

Aku lihat 'Wisdom, Mankind, Surpass' di segenap 'Kelibat'.


'Bila Hati Bersuara', mulut bisu miskin kata,

Di sebalik 'Lucah Lucahan' dan sinar 'Lampu Neon',

Aku biarkan 'Getaran Pena Yang Mengeja',

Mengeja 'My Two Cents' untuk semua.


Sesaat 'Graeconally' membuka langkah,

Langkahnya memukau buat aku 'Dare To Live',

Buat hidup aku jadi lebih 'Purely Dramatic',

Jadi 'Never Alone' untuk selamanya.


'Catch Me If You Can' my dearly dear,

For not even 'Little Miss-At-Large' could understand what seems to be clear,

'Whattablog' is never a question but an idea,

But as human we do what we call err.


Di 'Koffieshop' aku minum dan bergambar,

Kopinya manis dan gambarnya tragis,

Biar aku petik gitar dan tanya semua dunia, 

'Please Tell Me, How Did You Love My Picture, Huh?'.


Biarlah aku hanyut dalam ceritera 'Cerah Kelam Siang',

Kerana aku tiada apa, hanya cerita.


Tiada wang untuk belanja,

Tiada rupa untuk persona,

Tiada tenaga untuk upaya,


Tapi aku ada ini,

'Dalam Kepalaku Ada Ini'.

Hanya ini.


Ha ha ha.

Ha ha ha.

 
posted by Izham Ismail at 12:20 am | Permalink |


13 Comments: